اساسنامه

فصل اول ـ كليات

ماده 1ـ به استناد مصوبه دويست‌وشصت‌ودومين جلسه مورخ 7/8/1370 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آيين‌نامه مربوطه و تصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه فوق که من بعد به اختصار کمیسیون نامیده می شود انجمن علمی پزشكي مولكولي ايران  بر اساس مواد آتي تشكيل مي‌گردد كه در سطور بعد به اختصار " انجمن" ناميده مي‌شود .

ماده 2ـ انجمن صرفاً در زمينه‌هاي علمي ، تحقيقاتي ، تخصصي و فني مربوطه فعاليت مي‌نمايد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به احزاب سياسي را ندارند .

ماده 3ـ انجمن غيرانتفاعي بوده و از تاريخ تصويب كميسيون و ثبت در اداره ثبت شركت‌ها داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيات‌مديره آن نماينده قانوني انجمن مي‌باشد .

ماده 4: مركز انجمن در شهر تهران به آدرس خ انقلاب خ جمالزاده شمالی خ نصرت نرسیده به دکتر قریب پلاک 142 مرکز تحقیقات ایمونولوژی مولکولی و شعبه دیگر آن تبریز خیابان گلگشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ساختمان داروسازی مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی  است و سایر شعب آن مي‌تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود ، در ضمن روند تشكيل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هيات‌مديره انجمن مركزي و تحت نظارت آنها خواهد بود .

ماده 5ـ انجمن داراي تابعيت ايراني است .

ماده 6ـ انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي‌شود و ملزم به رعايت قوانين و مقررات جمهوري‌اسلامي ايران است .

 فصل دوم ـ شرح وظايف و اهداف

ماده 7ـ به منظور نيل به اهداف مذكور در ماده 2 اساسنامه انجمن ، اقدامات و فعاليت‌هاي زير را به عمل خواهد آورد.

7-1- ایجاد و پرورش تفکر پژوهش محوری وروحیه خود باوری.

7-2- ایجاد ارتباط علمی ، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و تبادل نظر بین محققان، متخصصان.

7-3- مشارکت، هماهنگی، همکاری با سایر انجمن های علمی ، پژوهشی وگروههای پزشکی ایران و برنامه ریزی امور مرتبط با آن

7-4- فراهم نمودن بستر رشد و توسعه بنیه علمی وحمایت و هدایت موثر از پژوهشگران

7-5- انجام فعالیت های پژوهشی کاربردی با توجه به سند چشم انداز بیست ساله و اولویت های پژوهشی کشور

7-6- برگزاری جشنواره های پژوهشی وگردهمائی داخلی و بین المللی و معرفی و تشویق پژوهشگران جوان

7-7- تهیه ، تدوین و انتشار نشریات علمی - پژوهشی

7-8- ارائه خدمات فنی ، آموزشي، پژوهشی به نهاد ها وسازمان ها بر اساس ضوابط در چارچوب اساسنامه

7-9- جلب حمایت نهاد های بین المللی برای انجام فعالیت های علمی ، پژوهشی در عرصه ملی و در چارچوب ضوابط جاری کشور

7-10- مشارکت و همکاری موثر با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وسایر دانشگاهها و موسسات آموزشی وپژوهشی که به نحوی با فعالیت های انجمن مرتبط هستندبه منظور ارتقاء شاخص های پژوهش وسلامت در کشور.

فصل سوم ـ عضويت

 ماده 8ـ عضويت در انجمن به طرق زير مي‌‌باشد :

8-1-  اعضاء پيوسته : افراد با مدارك ذيل كه داراي حق راي و مكلف به پرداخت حق عضويت سالانه بوده مي‌توانند طبق ضوابط مذكور در اين اساسنامه به عضويت انجمن درآيند:

8-1-1- فارغ التحصيلان و دانشجويان دکتراي تخصصي پزشكي مولكولي

8-2- اعضاء افتخاري : شخصيت‌هاي ايراني و خارجي كه مقام علمي ، فرهنگي و اجتماعي آنان حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك‌هاي موثر و ارزنده‌اي نموده باشند مي‌توانند به عضويت افتخاري پذيرفتــه شوند .

تبصره 1- اعضای وابسته می توانند با احراز شرایط و تصویب هیات مدیره به عضویت پیوسته برگزیده شوند.

تبصره 2- اعضای پیوسته انجمن بایستی شرایط هیات موسس و هیات مدیره مذکور در ماده 7 آیین نامه نحوه تشکیل و شرح وظائف کمیسیون را دارا باشند.

ماده 9ـ هر يك از اعضاي انجمن سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط هيات‌مديره تعيين و به تصويب مجمع عمومي خواهد رسيد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد .

تبصره 1ـ پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي را نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نخواهد كرد .

تبصره 2ـ ملاك تعداد اعضاي پيوسته هر انجمن تعداد ثبت‌نام‌شدگان همان سال خواهد بود و لذا افرادي مجاز به شركت در انتخابات هيات‌مديره هستند كه حق عضويت مصوب همان سال را پرداخت نموده و برگ شركت در جلسه مجمع عمومي و انتخابات را دريافت كرده باشند .

ماده 10ـ عضويت در انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مي‌‌يابد :

10-1- استعفاي كتبي عضو

10-2- عدم پرداخت حق عضويت سالانه در مهلتي كه هيات‌مديره تعيين مي‌نمايد .

10-3- زوال يكي از شرايط عضويت و نيز محكوميت قطعي در هيات‌هاي بدوي و عالي انتظامي سازمان نظام‌پزشكي به محروميت موقت يا دائم از اشتغال به حرف پزشكي است .

تبصره 1ـ مدت تعليق عضويت معادل مدت محروميت از اشتغال به حرف پزشكي است .

تبصره 2ـ تصميم نهايي راجع به عدم پذيرش و نيز خاتمه عضويت پس از اطلاع و تائيد هيات نظارت بر عملكرد انجمن بر اساس موضوع بند 7 ماده 3 آيين‌نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف کميسيون ، با هيات‌مديره خواهد بود .

فصل چهارم ـ اركان انجمن

ماده 11ـ انجمن داراي اركان زير است :

11-1- مجمع عمومي

11-2- هيات‌مديره

11-3- بازرس

الف-  مجمع عمومی‌

ماده 12ـ مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به دو صورت زير تشكيل مي‌گردد :

12-1ـ مجمع عمومي عادي كه هر سال يك‌بار تشكيل مي‌شود و به امور جاري انجمن رسيدگي مي‌كند و نيز مي‌تواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشكيل گردد .

12-2ـ مجمع عمومي فوق‌العاده كه در مواقع ضروري براي انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و يا اتخاذ تصميم درخصوص انحلال انجمن تشكيل مي‌شود و نتيجه تصميمات آن درخصوص اصلاح و تغيير اساسنامه پس از تصويب كميسيون قابل اجـرا خواهد بود . مجامع عمومي فوق‌العاده به دعوت هيات‌مديره يا بازرس يا يك‌پنجم از اعضاي پيوسته تشكيل مي‌گردد .

12-3- اولین جلسه مجمع عمومی عادی با درخواست هیات‌موسس ، پس از موافقت اولیه انجمن از کمیسیون و حداکثر ظرف شش ماه با درج آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار تشکیل خواهد شد .

تبصره 1ـ جلسات مجمع عمومي عادي و فوق‌العاده هر يك با حضور حداقل نصف به‌علاوه يك اعضای پيوسته رسميت مي‌يابد و در مجامع عمومي فوق‌العاده تصميمات با دوسوم آرا خواهد بود .

تبصره 2ـ چنانچه حدنصاب لازم براي تشكيل جلسات مجمع عمومي عادي و فوق‌العاده بدست نيامد به فاصله يك‌ماه از تاريخ جلسه اوليه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذكر نتيجه دعوت قبلي اقدام مي‌شود در اينصورت مجمع با هر تعداد از اعضاي حاضر تشكيل خواهد شد .

 ماده 13ـ وظايف مجمع عمومي عادي به شرح زير مي‌باشد :

13-1ـ ‌استماع گزارش هيات‌مديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش فعاليت‌هاي سالانه انجمن

13-2ـ اتخاذ تصميم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و ميزان حق عضويت

13-3ـ انتخاب و يا عزل اعضاي هيات‌مديره

13-4- انتخاب يك نفر از اعضا به عنوان بازرس اصلي و يك نفر علي‌البدل

13-5ـ تصويب كليه آيين‌نامه‌ها و ضوابط اجرايي موردلزوم براي پيشبرد امور انجمن به پيشنهاد هيات‌مديره

13-6ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي  انتشار آگهي‌هاي انجمن

تبصره - در كليه جلسات مجامع عمومي نماينده مذكور در تبصره 1 ماده 10 آيين‌نامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد . در صورت عدم حضور نماينده كميسيون جلسه رسميت نخواهد يافت .

  ب-هیأت مدیره

ماده 14ـ اعضای هیات مدیره مرکب از ۷ نفر است و ۲ نفر به عنوان عضو علی البدل اعضای مذکور هر سه سال یک بار با انتــخابات الکترونیک برطبـق ضـوابط و نظارت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی از مــیان اعضای پیوسته انتخاب می گردند و در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی انتخابات بصورت حـضوری برگزار می گردد و عضویت در هیاٌت مدیره افتخاری است.

تبصره 1ـ افزايش تعداد هيات‌مديره با پيشنهاد هيات‌مديره و تصويب مجمع عمومي و تائيد نهايي كميسيون خواهد بود .

تبصره 2- جلسات هيات‌مديره حداقل هر يك ماه يك بار تشكيل مي‌شود و با حضور دوسوم اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات با اكثريت آراء حاضرين خواهد بود

 ماده 15ـ هيات‌مديره در اولين جلسه يك نفر رئيس ، يك نفر نايب‌رئيس و يك نفر دبير و يك نفر خزانه‌دار با راي كتبي اكثريت اعضاي هيات‌مديره انتخاب مي‌نمايد . در ضمن آيين‌نامه داخلي هر انجمن در جلسات هيات‌مديره مشخص و به تصويب خواهد رسيد .

تبصره 1-  رئيس انجمن و دبير انجمن بيش از دو دوره متوالي نمي توانند به سمت يكي از اين دو مسئوليت انتخاب شوند.

تبصره 2- رئيس هيات‌مديره مسئول اداره امور جاري انجمن و مجری كليه مصوبات هيات‌مديره و نماينده قانوني و شخصيت حقوقي انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود .

تبصره 3- کليه اوراق تعهدآور با امضای رئيس هيات‌مديره و  امضاي خزانه‌دار و مهر انجمن و نامه‌هاي رسمي اداري با  امضاي رئيس هيات‌مديره و در غياب او نايب‌رئيس خواهد بود .

تبصره 4- چنانچه هريك از اعضاي هيات‌مديره 3 جلسه متوالي و يا 5 جلسه متناوب بدون دليل موجه ( به تشخيص هيات‌مديره ) در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد .

تبصره 5- در صورت استعفا و بركناري و يا فوت هريك از اعضاي هيات‌مديره عضو علي‌البدل براي مابقي دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد .

ماده 16ـ هیات مدیره موظف است انتـخاب هیات مدیره و بازرس جــدید را با انتخابات الکترونیک طبق آئین نامه به روز انتخابات انجمنهای علمی گروه پزشکی ایران انجام دهد. در صورت عدم امکان برگزاری انتخابات بصورت الکترونیکی به هر علت، هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی عادی با دستور انتخابات حضوری و انتخابات هیات مدیره و بازرس جدید با حضور نمـاینده کمیسیون اقـدام و بلافاصله نتـایج را همـراه با صورت جلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون ارسال نمایند.

تبصره ـ هيات‌مديره قبلي تا تائيد هيات‌مديره جديد از سوي کميسيون ، مسئوليت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.

 ماده 17ـ وظايف و اختيارات هيات‌مديره :

17-1ـ دعوت مجامع عمومي عادي و فوق‌العاده

17-2ـ اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي

17-3- تشكيل جلسات سخنراني و گردهمايي‌هاي علمي ، فني و پژوهشي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور

17-4ـ تهيه ضوابط و مقررات و آيين‌نامه‌هاي اجرايي

17-5ـ تهيه گزارش سالانه فعاليت‌هاي انجمن براي ارائه به مجمع عمومي

17-6ـ تهيه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومي

17-7ـ قبول هدايا و كمك‌هاي مالي براي انجمن

17-8ـ پيشنهاد اصلاحات و تغييرات در اساسنامه به مجامع عمومي

17-9ـ اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه

17-10ـ تشكيل كميته‌هاي اجرايي و تخصصي مختلف و تعيين نوع فعاليت و نظارت بر آنها

17-11ـ انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن به مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات كشور

17-12ـ اقامه دعوي كليه اشخاص حقيقي وحقوقي ودفاع از دعاوي كه عليه انجمن اقامه مي‌شود درتمام مراجع ومراحل دادرسي باحق تعيين وكيل و توكيل غير

17-13ـ اتخاذ تصميم نسبت به عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور

 17-14ـ پيشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومي فوق‌العاده

 ج-  بازرس

ماده 18ـ انجمن دارای یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس علی البدل خواهد بود که هر سه سال یک بار با انتخابات الکترونیک همزمان با انتخابات هیات مدیره برطبق ضوابط و نظارت کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی از میان اعضای پیوسته انتخاب می گردند. در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی انتخابات بــصورت  حضوری برگزار می گردد.

ماده 19ـ وظايف بازرس به شرح زير است :

19-1ـ بررسي كليه اسناد و مدارك مالي انجمن و تهيه گزارش براي ارائه به مجمع عمومي

19-2ـ بررسي گزارش سالانه هيات‌مديره اعم از مالي و غيرمالي و تهيه گزارش از عملكرد انجمن و ارائه به مجمع عمومي

19-3ـ گزارش هرگونه تخلف هيات‌مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي

19-4ـ دعوت از مجمع عمومي فوق‌العاده در موارد ضروري

 ماده 20ـ شركت بازرس در جلسات هيات‌مديره بدون حق راي مجاز است و در هر زمان مي‌تواند اسناد و دفاتر مالي انجمن را از هيات‌مديره مطالبه و مورد بررسي قرار دهد .

 ماده 21ـ در پايان هر سال مالي رياست هيات‌مديره گزارش فعاليت‌هاي سالانه انجمن و ترازنامه مالي آن را حداقل 45 روز قبل از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه براي تائيد در اختيار بازرس قرار خواهد داد .

 فصل پنجم ـ منابع مالی انجمن

 ماده 22ـ منابع مالي انجمن عبارتست از :

22-1ـ حق عضويت اعضا

22-2ـ از محل هدايا و كمك‌ها

22-3ـ درآمد حاصل از فعاليت‌هاي آموزشي ، پژوهشي و فنی و انتشاراتي

22-4ـ حمايت‌هاي مالي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي

 فصل ششم ـ موارد انحلال انجمن

 ماده 23ـ در صورت درخواست هيات‌مديره يا بازرس و يا 3/1 اعضاي پيوسته و تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده به هر دليل انجمن منحل مي‌گردد .

ماده 24ـ مجمع عمومي فوق‌العاده كه تصميم به انحلال انجمن مي‌گيرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هيات‌ تسويه و تعيين مدت ماموريت آن اقدام خواهد كرد ماده 25ـ هيات تسويه در جلسات ساليانه مجمع عمومي فوق‌العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مي‌نمايد . ختم عمليات تسويه بايد به تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده برسد و در روزنامه رسمي و يكي از جرايد كثيـرالانتشار آگهي شود و مراتب به کمیسیون اعلام گردد .

تبصره - باقيمانده دارايي‌هاي انجمن پس از وضع ديون و مخارج و تصويب هيات تسويه و نيز اطلاع کميسيون به يكي از موسسات آموزشي‌تحقيقاتي كشور اهدا خواهد شد .